Какво да ядем, докато постим?

Какво да ядем, докато постим?

Традиционните пости са около 200 дни в годината и са били неразделна част от храненето на нашите прабаби и дядовци. Месо, яйца, риба и дори олио са отсъствали от трапезата на българина в недалечното минало, а прословутата баница се е приготвяла само в празнични дни. Така предците ни са поддържали добро здраве и дълголетие, а тежкият селски труд на полето ги е калявал физически.

Днес тези столетни традиции са позабравени, а уханието на топла препечена баничка ни изкушава от всеки ъгъл.
Ако ти си решил да се очистиш с един много по-лек хранителен режим, ето какво трябва да знаеш за постите и защо всъщност е толкова хубаво да се подложиш на този режим, който освен религиозната си стойност – тренирането на волята и отдадеността на идеята за въздържанието, има удивителен ефект върху организма:

– поддържането на нискокалориен режим е съществен фактор за дълголетието

– спазването на пости не означава лишения, а разкриване на богатството от нови храни и вкусове

Групи храни, на които трябва да наблягаме, когато постим:

1. Плодове
Пресни: ябълка, цитрусови (грейпфрут, портокал, мандарини, лимони), банани
Сушени: смокини, фурми, кайсии, боровинки, стафиди и др.

2. Зеленчуци
Тиква, броколи, брюкселско зеле, карфиол, патладжан, чушки, червено зеле, моркови, червено цвекло, целина, картофи, лук, чесън, зеленолистни (спанак, коприва, салата, пресен лук и чесън, праз лук, рукола, магданоз, копър, босилек и др.)

3. Варива
Леща, боб, нахут, киноа, амарант, грах, соя, жито, лимец

4. Сурови ядки
Лешници, орехи, кашу, бадеми, тиквено семе, слънчогледово семе, какао ядки

5. кълнове
Люцерна, житни, соеви

Строгият ритуал на хранене ще пречисти тялото и духа ни, ще ни самодисциплинира и омиротвори. И нека не забравяме, постът е въздържание от лоши думи, мисли и чувства; равносметка за това къде сме и каква посока трябва да поемем, за да започнем новата година на чисто, с вяра и отдаденост на нещата, които наистина обичаме.

Докато постим, всъщност отстраняваме от организма си излишните белтъчини, токсични натрупвания и шлаки от клетките и тъканите. И може да не сме с десет килограма по-леки след 40-дневен пост, но определено се чувстваме страхотни в тялото си.

Източник: www.viewsofia.com