Гречка

Елда – безценното зрънце

ЕЛДА

Време е да ви запознаем с една от най-полезните храни. Не пропускайте да я включвате редовно в менюто на цялото семейство. Елдата е екологично чиста храна и не е генно модифицирана. Може да добавяте към салати, супи, ястия, десерти, кисело мляко, бебешки пюрета.

Какво е елда?

Много хора я възприемат и използват като житна култура, но елдата е от род покритосеменни растения. Те имат най-усложненото тяло в морфологично отношение. Отглеждането й започва от преди 6000 години в Азия. Бързо печели слава на изключително полезна храна и започва да се отглежда масово.

Състав на елда:

Богата е на желязо, цинк, калий, йод, фосфор и калций. Съдържа органични киселини – лимонена и ябълкова, витамините А, С, PP, Р и много флавоноиди.

100 г елда съдържа 14% протеини, 2% захар, 3% мазнини, 1% фибри.

 

Защо е полезна елдата?

Не съдържа глутен, което я прави подходяща храна за хора с непоносимост, за бебета и малки деца, за хора с проблеми с храносмилателната система. Една от съставките, които натоварват черния дроб е глутенът, затова елдата е препоръчителна за пречистването му и за отпадане на грижата за неговото преработването. Голямото количество желязо и лецитин подобрява цялостното състояние на черния дроб и панкреаса.

Елдата има нисък гликемичен индекс, което я прави полезна за хора с диабет. Въглехидратите, които съдържа се абсорбират бавно и това поддържа енергията за дълго време. Редовната консумацията на елда нормализира нивата на кръвната захар, благодарение на лимонената и ябълкова киселини.

Хапването на елда предпазва храносмилателната система от неприятни симптоми, инфекции дори от рак. Осигурява достатъчно количество фибри на червата, което е от особено значение за правилното им функциониране.

Елдата съдържа дванадесет аминокиселини, които са елементите на протеина, който поддържа мускулите, растежа и енергията. Високото съдържание на белтъци в елдата способства за увеличаване на мускулната сила и издръжливост, това я прави подходяща храна за активно спортуващите.

Антиоксидантите в елдата са ценни елементи за сърдечно здраве. Спомага работата на кръвоносните съдове, снижава нивата на холестерола и регулира кръвното налягане.

Елдата богата на фолиева киселина, белтъци и аминокиселини е правилната храна за вегетарианци, тъй като замества изцяло месото.

Елдата е невероятна храна за подхранване на кожата, косата и ноктите заради наличието на много витамини и минерали.

За хора с наднормено тегло елдата е великолепния помощник. Бедна е на мазнини и въглехидрати, но богата на фибри, минерали и витамини. Елдата снабдява организма с всичко необходимо, без да го натоварва и затруднява метаболизма. Засища глада за дълго без да натоварва с мазнини.

Особено внимание елдата заслужава от майките на бебета.

Елдата – заместител на месото, несъдържаща глутен и набавяща на организма добри количества желязо е причината с нея да се приготвят бебешки храни. Великолепна храна за захранване на бебета.
Рецепта за здравословна закуска на бебе над 7 месеца :
Сварявате елдата за около 15 минути, като слагате една част елда с две части вода и се оставя да набъбне 10-тина минути. Добавяте обезсолено сирене и масло и намачквате.

Рецепта за здравословен и вкусен обяд за вашето мъниче
Сварете един морков с 20 гр. елда, добавете 30 мл. адаптирано мляко, настъргана ябълка и смачкайте на пюре. Може да разнообразявате с различни зеленчуци и плодове.